• جمعه 6 خرداد 1401
  • دوشنبه 6 فروردين 1403
  • 229
  • حسابداری

حسابداری؛ یکی از مشاغل پولساز دنیا

حسابداری؛ یکی از مشاغل پولساز دنیا

حسابداری؛ یکی از مشاغل پولساز دنیا

با توجه به اوضاع و شرایط اقتصادی و گرانی‌هایی که روز به روز بیشتر می‌شوند چندان عجیب نیست که به دنبال شغلی برویم که درآمد خوبی داشته باشد و به اصطلاح جز مشاغل پولساز به حساب بیاید. حسابداری یکی از این شغل‌ها است که با توجه به سطح دانش و مهارتی که نیاز دارد می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. در ادامه با آکادمی حسین فهیمی همراه باشید تا ببینیم می‌توانیم با اشتغال در حوزه حسابداری به درآمد بالا برسیم یا خیر؟

حسابداری

بعد از گذراندن دوره‌های مختلف و کسب مهارت و دانش در رشته حسابداری باید وارد بازار کار شوید. در دنیای حسابداری زیر شاخه‌های مختلفی برای اشتغال در اختیار متخصصین حسابدار قرار دارد که برخی از آنها در ایران نیز وجود دارد. در اینجا به ۸ شغل‌ پردرآمد اشاره می‌کنیم و از پولساز‌ترین آنها شروع می‌کنیم.

۱. کنترل کننده مالی (Financial Controller)

تحصیلات یک کنترل کننده مالی معمولا در سطح دکترا است. وظیفه کنترل کننده مالی شامل مواردی همچون نظارت بر حسابداری عمومی، ایجاد سیاست‌های داخلی و کنترل هزینه‌ها، ایجاد هماهنگی بین حسابداران مالیاتی می باشد. همچنین این حسابداران به کنترل و بررسی دریافتی‌ها و پرداختی‌هایی که مشتریان و سایر بدهکاران انجام می‌دهند، نیز می‌پردازند. ارائه‌ گزارشات مالی دقیق

و آنی نیز یکی دیگر از وظایف کنترل کنندگان مالی است. این شغل از درجه حساسیت و مسئولیت بالایی برخوردار است و فردی که این موقعیت را انتخاب می‌کند باید فشار و استرس زیادی را تحمل کند. کنترل کننده مانند یک ناظر تمامی امور مالی شرکت را زیر نظر می‌گیرد و از آنها تحلیل هایی ارائه می‌دهد تا مدیران و صاحبان شرکت از وضعیت واقعی کسب و کار خود آگاه شوند.

۲. حسابدار رسمی (Chartered Accountant)

حسابداران رسمی معمولا در مقام یک مشاوره حرفه‌ای ظاهر می‌شوند تا در مورد تصمیمات مالی و سودآوری بیشتر به مدیران راه حل نشان دهند. حسابداران رسمی باید اسناد و گزارشات مالی را تهیه و تنظیم کنند و همچنین در امور حسابرسی، مالیات نیز مشارکت دارند.

۳. حسابدار عمومی خبره (Certified General Accountant)

یک حسابدار عمومی خبره به بررسی خط‌ مشی‌ها و فرآیندهای گزارش‌دهی مالی شرکت‌ها می‌پردازد. او در این بررسی‌ها سعی می‌کند تا مشخص کند که آیا امور و تعاملات مالی شرکت‌ها با  استانداردهای صنعت، قوانین شرکت و... هماهنگی دارد یا خیر. حسابدار عمومی خبره به نوعی بر امور داخلی شرکت تسلط  دارد و بیشتر روی آنها متمرکز می‌شود. این شغل از حساسیت بالایی برخوردار است و درآمد بالایی نیز دارد.

۴. حسابدار ارشد (Senior Accountant)

حسابداران ارشد با توجه به تجربه بالایی که در حوزه حسابداری دارند، دید کاملی نسبت به روش‌ها و اصول حسابداری دارند. آنها از پس فعالیت‌های پیچیده حسابداری و تحلیل‌های مالی را به درستی بر‌می‌آیند. ساعات کاری این شغل بسیار زیاد است و حسابدار ارشد مالی مجبور است مدام در معرض آموزش باشد چرا که قوانین مالی مدام در حال به روز شدن است. یادگیری مستمر جز جدا نشدنی این  موقعیت شغلی است. به همین منظور می‌توانید از دوره‌های آموزشی موجود در آکادمی حسین فهیمی استفاده کنید.

۵. تحلیلگر مالی (Financial Analyst)

تحلیلگران مالی امور مربوط به سهام، اوراق قرضه و انواع دیگر سرمایه گذاری‌ها را ارزیابی می‌کنند تا بتوانند به صاحبان کسب و کارها و مدیران ارشد در تصمیمات مربوط به سرمایه گذاری مشاوره‌های لازم را ارئه بدهند. تحلیلگران مالی در دو بخش خرید و فروش فعال هستند. آنها معمولا جذب موقعیت‌های شغلی موجود در صنعت بیمه، کارگزاری‌های بورس، بانک‌ها و موسسات اعتباری می‌شوند.

۶. حسابدار قضایی یا قانونی (Forensic Accounting)

حسابدار قضایی یا قانونی یکی از مشاغلی است که حسابدار با استفاده از علم حسابداری به بررسی پرونده‌های مالی و کلاهبرداری‌ها می‌پردازد. حسابدار قانونی باید مدارک و مستندات مربوط به جرائم مالی را از میان انبوهی از اطلاعات مالی بیرون بکشد. حسابدار قضایی باید به روز باشد و از قوانین کاملا آگاهی داشته باشد. شرکت‌هایی که در شرف ورشکستگی هستند و یا دچار خسارات مالی شدید شده‌‌اند می‌توانند با کمک مشاوره‌های این حسابداران مشکلات خود را کمتر کنند.

با پیشرفت تکنولوژی شمار کلاهبرداری‌های اینترنتی و هک شدن اطلاعات شرکت‌ها بسیار زیاد شده است. این حسابداران با ایجاد سیستم مالی امن و بستر مناسب برای تراکنش های مالی می‌توانند از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کنند.

۷. دفترداری (Bookkeeping)

یک دفتردار به ثبت فروش‌ها، دریافتی‌ها و پرداختی‌ها می‌پردازد و تراکنش‌های مالی روزانه را ثبت می‌کند. دفترداران باید بر حسب تاریخ تمامی معاملات را طبقه بندی و منظم کنند. البته طبقه بندی بر اساس فیلتر‌های مختلف به صورت اتوماتیک توسط برخی از نرم افزارها و سیستم‌های مالی صورت می‌گیرد. حفظ سوابق مالی و ثبت آنها از جمله وظایف دفترداران است. معمولا حسابداری با دفترداری اشتباه گرفته می‌شود. این دو شغل تعاریف کاملا مجزایی دارند. مثلا دفترداران، تنها وظیفه ثبت معاملات را در سیستم‌های مالی شرکت را دارند تا حسابداران بر پایه این اطلاعات ورودی اقدام به آنالیز آنها کنند.

۸. کارمند حسابداری

امروزه شاهد تاسیس شرکت‌های حسابداری هستیم که از کارمندان خبره و ماهر در زمینه‌های مختلف حسابداری تشکیل شده‌اند. دیگر نیاز نیست که مشتریان و صاحبان مشاغل برای هر یک از امور مالی خود به دنبال متخصص مربوطه بگردند و با سپردن کار به این شرکت‌ها می توانند از خدمات متعدد به صورت یک جا استفاده کنند. کارمند حسابداری موظف است طبق وظایف محوله کار را پیش ببرد. از ثبت معاملات در سیستم‌های مالی گرفته تا تهیه گزارشات دوره ای و... همگی به عهده این کارمندان است. این شرکت‌ها معمولا کلیه خدمات مالی، امور مربوط به مالیات بر ارزش افزوده، گزارشات فصلی، اظهارنامه مالیاتی و… را انجام می‌دهند و طبیعی است که از حسابداران متخصص در همه این زمینه‌‌ها کارمند استخدام می‌کنند. علاوه بر این، کسب و کارهای مختلف به صورت مستقل اقدام به جذب کارمند حسابداری می‌کنند و متناسب با حرفه خود وظایفی را به عهده حسابداران قرار می‌دهند.

مزایای شغل حسابداری

یکی از مهم‌ترین مزیت در بازار کار حسابداری، پتانسیل بالای آن است. همه مشاغل به داشتن یک حسابدار نیاز دارند. این شغل هرگز اشباع نمی‌شود چرا که روزی نیست که شرکتی تاسیس نشود و یا استارت آپی شروع به کار نکند.

ورود به بازار کار در زمینه حسابداری کمی سخت است اما می‌توان با گذراندن دوره‌های کارآموزی و کسب دانش کافی به این موقعیت شغلی دست پیدا کرد.

این شغل بسیار پویا و رو به رشد است. حسابداران در هر سمت شغلی می‌توانند با کسب تجربه بیشتر و افزایش دانش خود به درجات بالاتری برسند و حقوق دریافتی بیشتری را تجربه کنند.

این کار به گونه‌ای است که نیاز به حضور مدام و فیزیکی در محل کار را ندارد. حسابداران دور کار بسیاری هستند که از خانه یا دفتر شخصی خود اقدام به انجام امور می‌کنند و در کار خود موفق هستند.

این شغل هم مانند سایر مشاغل دیگر علاوه بر مزایا معایبی هم دارد. معمولا حسابداران باید فشار و استرس زیادی را در بازه‌های زمانی متعدد تحمل کنند. مثلا اواخر هر سال به منظور انبارگردانی و یا اوایل سال برای انجام امور مالیاتی باید فشار کاری بیشتری را تحمل کنند. به همین منظور نیاز است تا روی مهارت‌های شخصیتی خود مانند کنترل استرس، مدیریت زمان و... کار کنند.

سخن پایانی

همان طور که در این مطلب گفتیم حسابداری یکی از مشاغل پولساز دنیا است و بازار کار بسیار خوبی دارد. اما برای اینکه بتوانید به موقعیت شغلی مناسب خود برسید نباید از آموزش غافل شوید. آکادمی حسین فهیمی در زمینه حسابداری و زیر شاخه‌های آن دوره‌های مفیدی را ارائه می‌دهد که می‌توانید با استفاده از آنها به آمادگی کامل برای ورود به دنیای کار برسید.

برچسب‌ها :
  • استخدام حسابدار
  • شغل پولساز

دیدگاه کاربران (0)