• جمعه 6 خرداد 1401
  • چهار شنبه 5 ارديبهشت 1403
  • 381
  • حسابداری

چرا کسب و کارها به حسابدار نیاز دارند؟

چرا کسب و کارها به حسابدار نیاز دارند؟

چرا کسب و کارها به حسابدار نیاز دارند؟

اگر کسب و کاری دارید حتما از نقش حیاتی حسابداران آگاهید. سیستم حسابداری با ردیابی درآمد و هزینه‌ها می‌تواند گزارش کاملی از تراکنش‌های مالی در اختیار صاحبان کسب و کارها بگذارد. این گزارشات سنگ بنای اصلی تصمیمات آتی شرکت‌ها است. در ادامه به بررسی سیستم‌های حسابداری و فواید حسابداری می‌پردازیم پس تا پایان این مطلب با آکادمی حسین فهیمی همراه باشید.

اهمیت حسابداری

همانطور که گفتیم حسابداری در هر کسب و کاری نقش مهمی دارد و یک رکن اصلی و ضروری است. یک حسابدار باید گزارشی از سود و زیان شرکت را در اختیار مدیران  قرار دهد تا صاحبان امر بتوانند با توجه به این اعداد و ارقام تصمیمات درستی برای آینده شرکت بگیرند. همچنین حسابداران  با ارائه ترازنامه، نمای واضحی از وضعیت مالی شرکت در یک بازه زمانی خاص را به تصویر می‌کشند.

حسابداران می‌توانند با عرضه گزارشات مربوط به وجوه نقد به مالکان شرکت‌ها برای مدیریت بهتر امور کمک کنند. گزارشات مربوط به وجوه نقد همانند پلی است بین گزارشاتی که از سود و زیان‌ها حاصل می‌شود و ترازنامه‌هایی که از معاملات مالی به دست می‌آید. یک کسب و کار موفق و پویا همیشه از سوابق مالی خود لیستی شفاف و دقیق دارد.

فواید و مزایای حسابداری

همانطور که گفتیم هیچ کسب و کار موفقی وجود ندارد مگر اینکه از حسابداران خبره برای امور مالی خود کمک بگیرد. اما حسابداری مزایای فراوانی برای همه کسب و کارها دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

ارزیابی عملکرد

سوابق مالی شرکت‌ها می‌تواند نتایج عملکرد و همچنین وضعیت مالی کسب و کار را به تصویر بکشد. این سوابق به کسب و کارها کمک می‌کند تا کسب و کار خود را آنالیز کنند و متوجه شوند چه اتفاقی برای کسب و کارشان در حال رخ دادن است. سوابق شفاف و به روز به مدیران کمک می کند تا هزینه‌ها، حاشیه سود ناخالص و بدهی‌های احتمالی را بررسی کنند و اقدامات لازم را انجام دهند. مقایسه داده‌های فعلی با سوابق حسابداری قبلی این امکان را فراهم می‌کند تا بودجه به درستی به بخش‌های مورد نظر تخصیص داده شود و احتمال خطا کمتر می‌شود.

مطابقت با قوانین کشور

قوانین و مقررات مالی هر کشور با سایر کشورها متفاوت است و صاحبان کسب و کارها فرصت مطالعه و یادگیری کامل آنها را ندارند. حسابداران با علم به این قوانین سیستم‌ها و فرآیندهای حسابداری شرکت‌ها اداره می‌کنند. پس تا وقتی یک حسابدار ماهر کنار دست خود دارید نگران امور مالیاتی و قوانین پیچیده آن نباشید. این حسابداران بدهی‌هایی مانند مالیات فروش، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر درآمد را به درستی محاسبه می‌کنند و به موقع گزارش آنها را ارائه می‌دهند.

پیش بینی‌های حساب شده برای آینده

بودجه بندی و پیش بینی‌های درست و اصولی می‌تواند کسب و کارها را به موفقیت یا شکست برساند. در این میان آگاهی از سوابق مالی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. به تدریج و با بزرگ‌تر شدن شرکت‌ها مسائل مالی آنها نیز پیچیده‌تر می‌شود. همانطور که گفتیم پیش بینی‌های مالی بر اساس داده‌های مالی صورت می‌گیرد و اگر این داده‌ها دقیق و طبقه بندی شده نباشد نمی‌توان روی آن حساب باز کرد.

صرفه جویی در وقت و انرژی

کسب و کارهای نوپا به دلیل محدود بودن بودجه خود، سعی بر این دارند تا اکثر کارها را بدون استخدام فرد متخصص انجام دهند و از برون سپاری کارها اجتناب می‌کنند. اما اگر کمی دقیق‌تر به این قضیه نگاه کنید متوجه خواهید شد که اگر برای انجام اموری مانند حسابرسی و حسابداری به متخصصین مراجعه نکنید، هم زمان و انرژی زیادی را تلف کرده‌اید و هم ممکن است به نتیجه دلخواه و درستی نرسید. همچنین ممکن است بر اساس اطلاعات غلط برنامه ریزی‌های مالی صورت بگیرد که زیان‌ها و عواقب آن جبران ناپذیر باشد. یک حسابدار ماهر و متخصص در کمترین زمان دقیق‌ترین گزارشات را به صاحبین شرکت‌ها ارائه می‌دهد. البته حسابداران نیاز دارند تا به صورت مداوم دانش خود را به روز نگه‌ دارند. برای کسب و مهارت و تخصص لازم می‌توانید از دوره‌های آموزشی آکادمی حسین فهیمی استفاده کنید.

استفاده از نرم افزارهای به روز

با پیشرفت تکنولوژی و فناوری‌های نوین، اطلاعات به صورت دیجیتال رد و بدل می‌شود. اطلاعات مالی شرکت‌ها نیز در سیستم‌های حسابداری کامپیوتری حفظ و طبقه بندی می‌شود. حسابداران در عصر نوین مسلط به نرم افزار‌هایی هستند که اطلاعات و معاملات مالی را ثبت و ضبط می‌کند و فرایند حسابدارای سریع‌تر و دقیق‌تر صورت می‌گیرد. شرکت‌ها، دیگر از روش‌های سنتی حسابداری استفاده نمی‌کنند زیرا همان طور که اشاره شد نرم افزارها، دقیق‌تر کار را پیش می‌برند و همچنین دسترسی به این اطلاعات برای مدیران را بسیار آسان می کنند. اگر می‌خواهید به عنوان یک حسابدار وارد بازار کار شوید و موفق عمل کنید باید به نرم افزارهای مرتبط با رشته خود مسلط باشید. آکادمی حسین فهیمی سعی کرده است در دوره‌های آموزشی خود، کار با این نرم‌افزارها را بگنجاند پس تا دیر نشده به سایت ما سر بزنید.

مضرات نداشتن یک حسابدار کاربلد

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، حسابداری شغلی دقیق و پیچیده است و برای اینکه بتوانید در این زمینه متخصص شوید نیاز است تا بر روی مهارت های سخت و نرم کار کنید. حضور یک حسابدار ماهر در یک مجموعه موجب می‌شود رشد آن می‌شود. به تصویر کشیدن یک دور نمای کلی و مقایسه عملکرد شرکت با سال‌های تنها از طریق صورت دقیق و دوره‌ای گزارشات مالی صورت می‌گیرد. با استفاده از داده های حاصل از حسابداری می توان کاری کرد تا بازدهی افزایش پیدا کند و نواقص بخش‌های مختلف نیز بر طرف کرد.

از سوی دیگر شرکت‌ها برای جذب سرمایه نیاز به سرمایه گذارانی مطمئن دارند. سرمایه گذاران عموما با ارزیابی صورت‌ها و گزارشات مالی سالانه شرکت‌ها اقدام به همکاری می‌کنند. بنابراین اگر این گزارش‌ها، دقیق و منظم تهیه نشده باشند شانس جذب سرمایه‌ گذاران بسیار کم می‌شود.

هر کسب و کاری نیاز دارد تا از لحاظ مالیاتی حساب های خود را بررسی کند و اظهارنامه مالیاتی خود را به موقع برای تحویل آماده کند. روند انجام امور مالیاتی کمی پیچیده است و تنها یک حسابدار کاربلد می تواند از پس آن به درستی بر بیاید. اگر حسابدار هستید و به حوزه حسابداری مالیاتی علاقه‌مند هستید می‌توانید از دوره‌های آکادمی حسین فهیمی در این زمینه استفاده کنید تا تبدیل به یک حسابدار مالیاتی ماهر شوید.

سخن پایانی

در این مطلب از مزایای حضور یک حسابدار در کسب و کارها گفتیم و هر یک را بررسی کردیم. همچنین از معایب و مضرات استخدام نکردن حسابدار سخن به میان آوردیم. مدیران و صاحبان با تجربه در کسب و کارهای کوچک و بزرگ، متوجه اهمیت حسابداری و حسابرسی هستند و از حسابداران متخصص برای رشد بیشتر شرکت خود، استفاده می‌کنند. اگر به حسابداری علاقه دارید و دوست دارید این حرفه را به صورت تخصصی یاد بگیرید از دوره‌های آکادمی حسین فهیمی غافل نشوید.

برچسب‌ها :
  • حسابداری
  • حسابدار
  • کسب درآمد از حسابداری
  • حسابدارموفق

دیدگاه کاربران (0)