• چهار شنبه 28 ارديبهشت 1401
  • سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
  • 86
  • حسابداری

چطور می‌توانیم به یک حسابدار ماهر تبدیل شویم؟

چطور می‌توانیم به یک حسابدار ماهر تبدیل شویم؟

چطور می‌توانیم به یک حسابدار ماهر تبدیل شویم؟

در دنیای مدرن و دیجیتال امروز شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های زیادی در حال شکل‌گیری و رشد هستند. از این رو فرصت‌های شغلی مرتبط به شرکت‌ها نیز افزایش پیدا کرده است. یکی از این مشاغل حسابداری است که هر شرکتی فارغ از بزرگ و کوچکی‌اش نیاز به آن دارد. اما چطور می‌توان وارد بازار کار شد و به عنوان یک حسابدار حرفه‌ای شروع به کار کرد؟ با آکادمی حسین فهیمی همراه باشید تا با مهارت های لازم بیشتر آشنا شوید.

حسابداری چیست و چه بخش‌هایی دارد؟

همانطور که می‌دانید حسابداری شغلی است که با اعداد و ارقام سر و کار دارد و علاقه‌مند بودن به ریاضیات و فرمول‌های مختلف آٌن موجب می‌شود تا به عنوان یک حسابدار مسیر رشد را سریع‌تر طی کنید. حسابداری شاخه‌های مختلفی دارد و بهتر است برای اینکه کار خود را به صورت تخصصی پیش ببرید، یکی از این زیرشاخه‌ها را انتخاب کنید و روی آ متمرکز شوید. در ادامه انواع مختلف حسابداری را بررسی می کنیم.

همانطور که گفتیم حسابداری شاخه‌های مختلفی دارد که در ادامه برخی از زیر شاخه‌های پرطرفدار آن را بیشتر بررسی می‌کنیم.

  • حسابداری دولتی
  • حسابداری حقوق و دستمزد
  • حسابداری عمومی
  • حسابداری بهای تمام شده
  • حسابداری بیمه
  • حسابداری مالیاتی

حسابداری دولتی

این زیر شاخه از حسابداری بیشتر در نهادهای دولتی مورد استفاده قرار می گیرد. یک حسابدار دولتی باید به صورت منظم و دقیق اقدام به ثبت درآمدها و هزینه‌های شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی بپردازد و آنها را طبقه بندی، خلاصه کند و تفسیری از تراکنش‌های مالی مربوط به درآمدها و هزینه‌های مالی را ارائه کند تا صاحبان امر بتوانند در مدیریت و کنترل بودجه و برنامه ریزی‌های آتی موفق عمل کنند.

حسابداری حقوق و دستمزد

در حسابداری حقوق و دستمزد، تمرکز اصلی بر حقوق و دریافتی کارکنان شرکت‌ها است. حسابدار باید به بررسی و محاسبه دقیق حقوق کارکنان بپردازد و مطابق با قوانین و تعرفه‌های شرکت فیش حقوقی کارکنان را صادر کند. علاوه بر این حسابدار حقوقی، مرخصی و بیمه و... هر کارمند را بررسی می‌کند و آنها را در حقوق لحاظ می‌کند. در این شاخه از حسابداری دقت و نظم بسیار اهمیت دارد تا هم کارکنان و هم کارفرمایان به حق واقعی خود برسند و خطایی صورت نگیرد.

حسابداری عمومی

در حسابداری عمومی حسابدار، شخص ثالثی است که صورت‌ها و حساب‌های مالی یک کسب و کار یا فرد حقیقی را بررسی می‌کند و به عموم  گزارش می‌دهد. از دیگر وظایف حسابدار عمومی تهیه اظهارنامه مالیاتی، حسابرسی و خدمات مشاوره مالیاتی نیز می‌باشد.

حسابداری بهای تمام شده

در این شاخه از حسابداری، حسابداران اطلاعات مربوط به هزینه‌ها، محاسبه بهای تمام شده محصولات و خدمات را جمع‌آوری می‌کنند. همچنین حسابداران سعی دارند تا با تجزیه و تحلیل گزارشات و بررسی شیوه‌های تولید، روش‌هایی را ارائه دهند که بهای تمام شده تولیدات کاهش یابد.

حسابداری بیمه

همانطور که از اسمش پیداست در این حوزه حسابداران باید به امور مالی بیمه‌شدگان و کارفرمایان بپردازند. همچنین تشخیص و ﺷﻨﺎﺳﺎیی ﻫﺰینه‌ها و درآﻣﺪﻫﺎ، صدور بیمه‌ نامه و مشخص کردن هزینه دقیق خسارت نیز در این دسته جای دارد.

حسابداری مالیاتی

حسابداران مالیاتی باید اسناد مالی و گزارشات شرکت‌ها را برای ارائه به سازمان مالیاتی کشور، تنظیم و آماده سازی کنند. تقریبا همه شرکت‌ها به این حسابداران نیازمند هستند چرا که اظهارنامه مالیاتی یکی از اجزا جدا نشدنی در هر کسب و کاری است.

مهارت‌های لازم برای یک حسابدار ماهر

یک حسابدار اگر قصد دارد به صورت حرفه‌ای در گرایش دلخواه خود کار کند علاوه بر مسلط بودن به علم حسابداری و نرم افزارهای مختلف باید مهارت‌های دیگری را نیز داشته باشد. آگاهی از علم حسابداری و داشتن مدرک تحصیلی مرتبط در این حوزه به نوعی مهارت سخت (‌Hard skills) محسوب می‌شود. منظور از مهارت سخت آن دسته از مهارت‌هایی است که قابل اندازه‌گیری هستند و می‌توان آنها را با متر و معیار سنجید. اما داشتن مهارت سخت به تنهایی کافی نیست. مهارت‌های نرم (Soft skills) در کنار مهارت‌های سخت می‌تواند شما را تبدیل به یک حسابدار ماهر کنند. منظور از مهارت‌های نرم در واقع ویژگی‌های شخصیتی هستند که می‌توانند روند کار را تسهیل کنند. این ویژگی‌ها شامل خلاقیت و نوآوری، مدیریت زمان، مدیریت احساساتی مانند ترس و استرس، کسب مهارت‌های ارتباطی، ایجاد حس اطمینان و اعتماد و... است که در ادامه آنها را بیشتر باز می‌کنیم.

۱. خلاقیت و نوآوری

یک حسابدار باید با تمرکز بر روی توانایی‌های خود بتواند برای مشکلات و مسائل مالی شرکت ایده‌های نو و تازه ای را ارائه دهد. تفکر خارج از چارچوب یا همان Think out of the box حاصل دانش کافی و یادگیری مستمر که می‌تواند ذهن را ورزیده کند. آموزش‌هایی که آکادمی حسین فهیمی در اختیار شما می‌گذارد می‌تواند در این مسیر شما را یاری کند. با فراگیری این آموزش‌ها و تمرین و ممارست می‌توانید ذهن خود را برای مواجهه با چالش‌‌های جدید قوی و آماده کنید.

۲. مدیریت زمان

یک حسابدار باید بتواند کارها را اولویت بندی کند و آنها را با آرامش بیشتری به پایان برساند. اصلی در مدیریت زمان وجود دارد که توسط برایان تریسی (Brian Tracy) مطرح شده است. تریسی می‌گوید کاری را که از همه سخت‌تر و غیر قابل تحمل‌تر است زودتر از کارهای دیگر انجام دهید. وقتی غول اول را شکست دهید یا به اصطلاح قورباغه‌تان را قورت دهید می‌توانید با تمرکز و سرعت بالاتری به کارهای دیگر برسید.

قانون دیگری به اسم قانون پارتو وجود دارد که به قانون ۸۰ به ۲۰ هم مشهور است. با استفاده از این قانون می‌توانید بفهمید که کدام کار اولویت دارد. این قانون می‌گوید کاری را اول انجام دهید که بیشترین نتیجه را دارد و کمترین انرژی و زمان را به خود اختصاص می‌دهد.

۳. مدیریت احساساتی مانند ترس و استرس

اگر حسابدار بداند که در مواقع حساس چطور احساساتی مانند اضطراب و ترس را کنترل کند و به آرامش برسد دیگر در طی مسیر رسیدن به قله موفقیت کمتر دچار رنج می‌شود. جوی آرام و به دور از تنش موجب می‌شود تا افراد کار خود را با تمرکز انجام دهند و در نهایت کسب و کار به موفقیت مطلوب برسد.

۴. کسب مهارت‌های ارتباطی

تعامل و رابطه سالم با همکاران و سایر اعضا در محیط کار بسیار مهم است و موجب پویایی و رشد می‌شود. با آموزش‌های صحیح می‌توانید مهارت‌هایی همچون شیوه صحیح انتقاد کردن، بالا بردن روحیه انتقاد پذیری و استفاده درست از زبان بدن را پرورش دهید و با ارتقا این ویژگی‌ها به بهبود روابط خود کمک کنید.

۵. ایجاد حس اطمینان و اعتماد

حسابدار باید به گونه ای رفتار کند تا مشتریان بتوانند به او اعتماد کنند. داشتن یک رزومه قوی می‌تواند کمک کننده باشد اما کافی نیست. اگر همیشه در دسترس باشید و به مشتری خود مشاوره‌های لازم را بدهید، این حس بیشتر به مشتری القا خواهد شد. بهتر است لیستی از خدماتی که قرار است به مشتری ارائه دهید را تهیه کنید و تضمین کنید طبق آن پیش خواهید رفت. راه‌های بیشتری برای اعتمادسازی وجود دارد که می‌توانید با آموزش‌های آکادمی حسین فهیمی از آنها استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی حسابداری و زیر شاخه‌های محبوب آن پرداختیم. همچنین برخی از مهارت‌های سخت و نرمی را که برای متخصص شدن در این حوزه لازم است را بررسی کردیم. اگر قصد دارید به صورت متمرکز و تخصصی مهارت‌های خود را تقویت کنید و به عنوان یک نیروی متخصص وارد بازار کار شوید حتما از آموزش‌های آکادمی حسین فهیمی استفاده کنید و به سایت ما سر بزنید.

برچسب‌ها :
  • حسابداری
  • حسابدار
  • کسب درآمد از حسابداری
  • حسابدارموفق

دیدگاه کاربران (0)