• جمعه 6 خرداد 1401
  • جمعه 10 فروردين 1403
  • 283
  • حسابداری

چطور یک حسابدار استخدام کنیم؟

چطور یک حسابدار استخدام کنیم؟

چطور یک حسابدار استخدام کنیم؟

اگر به تازگی کسب و کار خود را شروع کرده‌اید حتما به فکر استخدام یک حسابدار هستید. استخدام حسابدار ماهر فرآیندی سخت و دقیقی است که باید در طی چندین مرحله صورت بگیرد. اما قبل از شروع جستجوی خود، بهتر است بدانید دنبال چه حسابداری هستید و نیازهای شرکت شما چیست؟ در ادامه با آکادمی حسین فهیمی همراه باشید تا این مرحله از کار را با آگاهی بیشتر پشت سر بگذارید.

مراحل استخدام یک حسابدار

در این بخش به بررسی مراحل استخدام از صفر تا صد می‌پردازیم و آنها را قدم به قدم بررسی می‌کنیم.

۱. نیازمندی‌های خود را شناسایی کنید

اولین قدم برای استخدام یک حسابدار این است که نیازهای شرکت خود را بشناسید. اینکه معاملات مالی شما در چه سطحی است و چه انتظاراتی دارید، بسیار تعیین کننده است. برای مثال با بررسی وجوه در گردش و سوابق مالی می‌توانید مشکلات شرکت را بررسی کنید. اگر با مشکلات زیادی روبرو شدید احتمالا باید از یک حسابدار تمام وقت کمک بگیرید. اما اگر از لحاظ مالی در وضعیت خوبی به سر می‌برید و نگران امور مالیاتی شرکت هستید بهتر یک حسابدار مالیاتی استخدام کنید. گاهی ممکن است در ابتدای کار برای عملی کردن مدل کسب و کار به یک حسابدار با تجربه و ماهر نیاز داشته باشید تا با کمک دانش و بینشی که حسابدار دارد بتوانید درست‌ترین قدم‌ها را بردارید.

۲. برای مصاحبه آماده باشید

بهتر است قبل از درج آگهی در سایت‌های مختلف سوالات و انتظارات خود را به طور مشخص تعیین کنید. این سوالات می‌توانند کمی و کیفی باشند تا همه جوانب را در بر بگیرند. سوالاتی که در ادامه مطرح می‌شود گوشه‌ای از سوالات پر تکرار برای مصاحبه‌هایی از این دست است. مثلا می‌توانید بپرسید که اگر اشتباه حسابداری یا مالی صورت بگیرد، چگونه آن را اصلاح می‌کنید؟ و یا بزرگترین چالشی که به عنوان یک حسابدار با آن روبرو شدید چه بوده است؟ یا اینکه از چه نوع نرم افزارهای حسابداری استفاده می کنید؟ و یا معمولاً چه نوع گزارش‌های مالی‌ای را تهیه می کنید؟ این سوالات می تواند سطح حسابدار و میزان تجربه او را مشخص کند. البته سوابق کاری و مدارک تحصیلی می‌تواند تا حد زیادی شما را در انتخاب یاری کند ولی باید بدانید که این موارد کافی نیست.

۳. استخدام حسابدار تمام وقت یا پاره وقت؟

استخدام نیروی تمام وقت و یا پاره وقت به عوامل زیادی بستگی دارد و یکی از مهم ترین آنها بودجه‌ای است که به این بخش اختصاص داده می شود. واضح است که حسابداران تمام وقت حق الزحمه بیشتری دریافت می‌کنند و در عوض می‌توانند مسائل و مشکلات بیشتری را رفع کنند. اگر اوضاع سیستم مالی شرکت شما چندان بهم ریخته نیست می توانید از نیرو‌های پاره وقت نیز استفاده کنید.

۴. استفاده از روش‌های مختلف برای استخدام

راه‌های مختلفی برای استخدام یک حسابدار وجود دارد. شما می‌توانید با آگهی‌های مختلف در پلتفرم‌های متفاوت مانند سایت، شبکه های اجتماعی و... از حسابداران دعوت به همکاری کنید و یا اینکه کار را به دست شرکت‌های حسابداری بسپارید. این شرکت‌ها معمولا متشکل از حسابداران ماهری هستند که در زمینه‌های مختلفی تخصص دارند.

پس از اینکه همه این مراحل را پشت سر گذاشتید و حسابدار خود را انتخاب کردید باید طی جلساتی او را از روند کاری شرکت آگاه کنید و وظایف او را مشخص کنید.

وظایف حسابدار

هر حسابدار با دانش مالی می‌تواند به مدیران در امور مالی، مالیاتی، افزایش سرمایه، بودجه بندی و... کمک کند. حسابداران به صورت معمول اموری که به آنها اشاره می‌شود را انجام می‌دهند. البته این برای همه کسب و کارها صدق نمی‌کند و هر شرکتی مطابق با نیازهای خود می‌تواند از مهارت‌های حسابداران بهره‌مند شود. در ادامه به برخی از آنها به صورت خلاصه اشاره می‌کنیم.

 حسابرسی و آنالیز عملکرد و داده‌های مالی

حسابدار باید تمامی اطلاعات و داده‌های مالی را وارد سیستم کند و و طی گزارشات دوره‌ای اقدام به تجزیه و تحلیل آنها کند تا مدیران بتوانند راحت‌تر از این اطلاعات استفاده کنند. در دسترس بودن اطلاعات مالی برای اعضا ارشد شرکت از مزیت‌های سیستم‌های به روز مالی است.

پیش بینی و تجزیه و تحلیل مالی

حسابداران با توجه به سوابق مالی و مقایسه آن با وضع موجود می‌توانند پیش بینی‌های لازم را انجام دهند. با توجه به اطلاعات مالی مشخص می‌شود چه بخش‌هایی پرخطر محسوب می‌شود. به ‌طور کلی برای تجزیه و تحلیل عملکرد وضعیت حال و آینده شرکت از نسبت‌هایی استفاده می‌شود که به سه گروه اصلی تقسیم می‌شود. این گروه‌ها شامل نسبت‌های نقدینگی، نسبت‌های فعالیت، نسبت‌های سودآوری است. تمامی این موارد توسط حسابدار محاسبه و گردآوری می‌شود.

نظارت بر مخارج و بودجه

معمولا حسابدار گزارشاتی از هزینه‌های ورودی و خروجی به صورت دوره‌ای تهیه می‌کند. این گزارشات می‌تواند به صورت شفاف مشخص کند که آیا بودجه‌های اختصاص یافته به هر بخش، در مسیر اهداف و برنامه‌های شرکت به درستی خرج شده است یا خیر.

تهیه حساب و اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی و گزارشات مربوط به مالیات یکی از چالش‌هایی است که اکثر شرکت‌ها با آن روبرو هستند. با داشتن یک حسابدار مالیاتی می‌توانید این مرحله را به آسانی پشت سر بگذارید.

مشاوره  در امور مالی

حسابداران معمولا مشاوه‌هایی را در مورد کاهش هزینه‌ها و افزایش سود به مدیران می‌دهند که می‌تواند مسیر حرکت شرکت را روشن کند و در نتیجه شرکت به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کند.

مطابقت صورت‌های مالی با قوانین

اگر حسابدار کارش را بلد باشد امور محوله را به گونه‌ای پیش می‌برد تا صورت‌های مالی با قوانین و مقررات کشور هماهنگ باشد. کوچک‌ترین عدم هماهنگی با قوانین می‌تواند مشکلاتی برای شرکت به وجود بیاورد و ممکن مسائل مالی شرکت با پیچیدگی روبرو شود.

بستن حساب‌های موقت

بستن حساب‌های موقت و تهیه  ترازنامه اختتامی از دیگر وظایف حسابداران است که باید به موقع و به صورت دقیق انجام بگیرد. منظور از حساب موقت درآمدها، هزینه‌ها و حساب برداشت است.

به روز نگه داشتن دفاتر و سیستم‌های حسابداری

طبق قانون ۳۴ ارزش افزوده، فعالان اقتصادی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی موظف هستند اسناد مدارک خود را به مدت ۱۰ سال بعد از سال مالی حفظ و نگه‌داری کنند. به همین منظور به روز کردن سیستم حسابداری و حفظ سوابق مالی از اهمیت زیادی برخوردار است.

آیا نرم افزارهای حسابداری جایگزین حسابداران هستند؟

گاهی ممکن است تصور کنید که با نصب چند برنامه حسابداری خودتان می‌توانید از پس امور مالی شرکت بر بیایید. نمی توان گفت که این کار نشدنی است اما قطعا زمان و انرژی زیادی را به خود اختصاص می‌دهد و ممکن است نتیجه کار اصلا درست و دقیق نباشد. مثلا می‌توانید با استفاده از برنامه‌هایی مانند QuickBooks به‌ طور خودکار خریدها را بر حسب سوابق دسته‌بندی کنید. در کنار ثبت خودکار سوابق، بسیاری از پلتفرم‌های حسابداری به طور اتوماتیک می‌توانند گزارش‌هایی را تولید کنند. اما تسلط به این نرم افزارها کار چندان آسانی نیست و بهتر است از حسابدارانی کمک بگیرید که به نرم افزارهای روز دنیا مسلط هستند.

سخن پایانی

در این مطلب به مواردی همچون مراحل استخدام حسابدار و وظایف یک حسابدار ماهر اشاره شد. همچنین به طور مختصر از  استفاده از نرم افزار و جایگزینی آن با حسابداران سخن به میان آوردیم. اگر به دنبال این هستید که در این بازار رقابتی بتوانید از طریق حسابداری درآمد بالایی داشته باشید باید روی مهارت‌های خود بیشتر کار کنید. همانطور که می‌دانید یادگیری و شرکت در دوره‌های آموزشی یکی از راه‌های مطمئن برای ارتقا مهارت‌ها است. در دوره‌های آموزشی آکادمی حسین فهیمی به صورت تخصصی تمامی مهارت‌های لازم آموزش داده می‌شود. شما می‌توانید با شرکت در این دوره‌ها به نتایج دلخواه دست پیدا کنید.

برچسب‌ها :
  • استخدام حسابدار
  • شغل پولساز

دیدگاه کاربران (0)