• جمعه 6 خرداد 1401
  • پنج شنبه 6 ارديبهشت 1403
  • 130
  • حسابداری

۱۲ مهارت‌ ضروری حسابداری، برای کسب درآمد بالا

۱۲ مهارت‌ ضروری حسابداری، برای کسب درآمد بالا

۱۲ مهارت‌ ضروری حسابداری، برای کسب درآمد بالا

برای شروع هر کاری نیاز است تا مقدمات آن را فراهم شود. حسابداری هم از این قاعده مستثنی نیست. برای ورود به بازار کار حسابداری نیاز است تا علاوه بر افزایش دانش، مهارت‌های خاصی را در خود تقویت کنید. در ادامه به ۱۲ مورد از مهارت‌ها و توانایی‌های یک حسابدار موفق اشاره می‌کنیم. پس با آکادمی حسین فهیمی تا پایان همراه باشید تا ببینیم که چطور می‌توان در این بازار موفق شد و رقبا را کنار زد.

مهارت‌های یک حسابداران موفق

حسابداران موفق معمولا درآمدهای بسیار خوبی دارند و برای هر شرکتی کار نمی‌کنند. اما به راستی چه کسی در این زمینه می‌تواند موفق شود. در این قسمت ویژگی‌ها و صفاتی را مطرح می‌کنیم که هر حسابدار موفقی باید درصد زیادی از آنها را دارا باشد. شاید با خود بگویید خصوصیات شخصیتی چه ارتباطی با موفقیت در کار دارد؟ در ادامه به جواب این سوال می‌رسید.

۱. نقش پنهان

اگر از لحاظ شخصیتی دوست دارید همیشه مورد توجه باشید باید بگوییم که این شغل چندان برای شما مناسب نیست. حسابداران در بهترین حالت می‌توانند در پشت صحنه مورد تشویق قرار بگیرند. حسابداران باید بی سر و صدا کار را پیش ببرند و این در حالی است که نقش آنها بسیار مهم است و رگ حیاتی هر کسب و کاری هستند.

۲. ریز بینی و نکته سنجی

اگر در زندگی شخصی خود به جزئیات اهمیت می‌دهید و دقت بالایی در انجام امور معمولی دارید می توانید به درستی از پس حسابداری بر بیایید. کوچکترین خطا در ثبت و آنالیز امور مالی می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

۳. توانایی استفاده از تکنولوژی‌های به روز

حسابداری هم مانند هزاران شغل دیگر، در عصر تکنولوژی تغییرات زیادی کرده است. با روی کار آمدن نرم افزارهای حسابداری، تسلط بر آنها خود به یک مهارت مهم تبدیل شده است. اگر اهل کار با کامپیوتر و نرم افزارهای مالی مختلف هستید و از به روز شدن مدام این نرم افزارها کلافه نمی‌شوید می‌توانید در این شغل تا حد زیادی موفق عمل کنید.

۴. تعهد کاری

برخی از افراد با ساعات طولانی کار و یا فشار کاری زیاد در برهه‌های خاصی از سال مشکل دارند و دوست دارند یک روتین روزانه داشته باشند. اتفاقا حسابداری شغلی است که هم ساعات طولانی برای کار نیاز دارد و هم در زمان‌هایی مانند اوایل سال (برای امور مالیاتی) و اواخر سال(برای امور انبار گردانی) فشار و حجم کاری چند برابر می‌شود. پس اگر این روحیه را در خود نمی‌بینید بهتر است وارد این کار نشوید.

۵. کار تیمی

یک حسابدار باید به عنوان یکی از اعضای تیم، کار را در کنار همکاران خود پیش ببرد. تعاملات بین فردی در این شغل زیاد است زیرا باید مدام با بخش‌های مختلف در ارتباط  باشید و اطلاعات را گردآوری کنید. داشتن روحیه کار تیمی و بهبود روابط بین فردی منجر به موفقیت مجموعه می‌شود. در کار تیمی انعطاف پذیری بسیار مهم است. با آموزش می‌توانید روی این ویژگی‌ها کار کنید و آنها را بهبود دهید.

۶. توانایی ایجاد حس اعتماد

برای اینکه بتوانید مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کنید باید حس اعتماد را به آنها القا کنید. اینکه صادق باشید و کوچکترین تغییرات را به کارفرما اطلاع دهید می‌تواند اعتماد مشتری را جلب کند. سعی کنید به همه سوالات آنها با آرامش جواب دهید این کار موجب می‌شود تا مشتریان به کاربلد بودن شما پی ببرند و بدانند که شما برای مشتریان خود ارزش قائلید. سعی کنید در کار خوش قول باشید و نظرات واقعی خود را با مشتریان در میان بگذارید. اگر احساس می‌کنید می‌توانید حس اعتماد را در مشتریان خود تقویت کنید حتما وارد حرفه حسابداری شوید. البته این ویژگی در تمامی مشاغل به کار می‌اید ولی اینجا چون به صورت مستقیم با اموال و حساب‌های شخصی مشتریان سر و کار دارید، حس اعتماد اهمیت بیشتری دارد.

۷. خلاقیت

این روزها همه به دنبال یک نیروی کار خلاق هستند که قدرت حل مسائل را در لحظه داشته باشد. به طور کلی با بالا بردن سطح دانش و مطالعه می‌توان ذهن را پرورش داد تا از طریق راه‌های جدید چالش‌های مختلف را حل کند. برخی از افراد نیز با تکیه بر تجربه و مهارت در کار می‌توانند خلاقانه عمل کنند. اگر چه به نظر می‌رسد حسابداری متشکل از یک سری کارهای تکراری است اما در واقعیت این طور نیست. هر کسب و کاری در حوزه خود با مشکلات و مسائل مالی جدید روبرو است و اگر حسابدار خلاقانه عمل نکند ممکن است شرکت به مشکلات مالی جدی بر بخورد.

۸. مدیریت امور مالی

اگر در زندگی روزمره خود می‌توانید به خوبی از پس مدیریت مالی و بودجه بندی بر بیایید احتمالا می‌توانید در حسابداری به خوبی پیشرفت کنید. یکی از وظایف حسابداران  مدیریت امور مالی و بودجه‌های بسیار بزرگتر یا پیچیده تر است. آنها با برنامه ریزی و پیش بینی می‌توانند به مدیران کمک کنند تا بودجه های مالی را در جای درست خرج کنند و مدیریت هزینه‌ها و درآمدها را به دست بگیرند.

۹. مدیریت زمان

مدیریت زمان یکی دیگر از مهارت‌های اکتسابی است که می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های مختلف و تمرین به آن دست پیدا کنید. اگر بتوانید امور کاری را اولویت بندی کنید و با مدیریت درست آنها را انجام دهید می‌توانید در مواقع پر فشار کاری، با استرس کمتر انها را تکمیل ‌کنید. بهتر است از انجام همزمان کارها بپرهیزید که نتیجه‌ای جز افزایش استرس و عدم تمرکز ندارد.

۱۰. افزایش راندمان

اگر مهارت‌هایی مانند مدیریت زمان، کنترل استرس، روابط بین فردی سالم و... دارید شک نکنید که راندمان کاری شما به صورت خودکار افزایش پیدا می‌کند. افزایش بهره‌وری به معنی کار کردن بیش از حد نیست بلکه منظور از راندمان بالا ارائه کار بدون نقص و با کیفیت است. همان طور که اشاره شد حسابداری کاری دقیق است که کوچک‌ترین خطا نتایج بدی را به همراه دارد پس ارائه کار با کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است.

۱۱. علاقه مندی به علوم ریاضی

پر واضح است که علاقه یاد گرفتنی نیست و از درون آدمی بر می‌اید. پس اگر علاقه و درک خوبی از ریاضیات و مسائل مربوط به آن دارید حتما وارد این عرصه شوید. البته نا گفته نماند که در حال حاضر حسابداران به کمک سیستم‌ها و نرم افزارهای حسابداری می‌توانند معادلات پیچیده ریاضی را به صورت اتوماتیک حل کنند اما این به معنی بی نیازی از دانش ریاضیات نیست.

۱۲. تلاش و پشتکار

برخی از افراد دوست دارند زود به نتیجه برسند و حوصله تلاش و شکست خوردن را ندارند. در نظر داشته باشید برای انجام امور مالی و حسابرسی باید حوصله و پشتکار داشته باشید چرا که ممکن است در محاسبه چندین بار اشتباه صورت بگیرد و دوباره نیاز به بررسی باشد. پس اگر احساس می‌کنید صبر و حوصله و پشتکار کافی را ندارید باید روی این ویژگی بیشتر تمرکز کنید تا بتوانید موفق شوید.

تجربه لازم برای حسابداری

پس از بررسی برخی از ویژگی‌ها و مهارت‌ها به سراغ تجربه در امور حسابداری می‌رویم. برای آنکه به راحتی بتوانید صورت‌های مالی و اظهارنامه‌های مالیاتی را تهیه و آنالیز کنید حتما باید دوره‌های کارآموزی را طی کنید. در پایان مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها شما را موظف به گذراندن دوره کارآموزی می‌کند. پیشنهاد می‌شود این دوره را سر سری نگیرید و از موقعیت به وجود آمده نهایت استفاده را ببرید. البته راه‌های دیگری هم برای کارآموزی وجود دارد. مثلا برخی از شرکت‌ها اقدام به استخدام کارآموز می‌کنند. می توانید با ورود به این دوره‌ها تجارب لازم را کسب کنید.

سخن پایانی

علاقه‌مندی به همراه کسب مهارت، تجربه و دانش کافی می‌تواند مسیر موفقیت در بازار حسابداری را هموار کند. اکثر مهارت‌هایی که مطرح شد را می‌توان با آموزش به دست آورد. آکادمی حسین فهیمی در دوره‌های آموزشی خود این موارد را هم گنجانده است تا با شرکت در این دوره‌ها بتوانید هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ مهارتی به سطح مطلوبی برسید.

 

برچسب‌ها :
  • کسب درآمد از حسابداری

دیدگاه کاربران (0)